Sedan Trelleborgs Energi bildades har bolaget sponsrat föreningar och organisationer som alla haft behov av extra stöd i sin verksamhet. Ansökan till 2024 har precis öppnats och inför året som kommer har bolaget vässat inriktningen för sponsringen med än tydligare koppling till barn och ungdomar.
– Vi ser det som en naturlig del i vår verksamhet, utifrån den vision vi har, att stödja föreningar och aktiviteter som har barn och unga som målgrupp. Vi bygger ett fossilfritt samhälle för våra barn och barnbarn, genom de energilösningar som vi erbjuder. Så därför blir det naturligt för oss att sponsringen vi har också har fokus på barn och unga, säger marknads- och försäljningschef Jenny Sackner Christensen, ansvarig för bolagets sponsring.
Kriterierna för sponsringen är att föreningens verksamhet kan kopplas till ett par utvalda globala hållbarhetsmål, att man följer Barnkonventionen, skriver under på Trelleborgs Energis uppförandekod, samt har en lokal anknytning.
Nytt för 2024 är åtskillnaden mellan initiativ och stöd till föreningslivet generellt och sådant som har en stark samhällskoppling, på ett lokalt och regionalt plan. Där har bolaget ett närmare samarbete med olika organisationer kring frågor som rör klimat, utbildning, social utsatthet samt hälsa.
– Vi har här avstamp i ett genuint engagemang från oss som jobbar på Trelleborgs Energi för ett par samhällsfrågor där vi ser att vi kan göra skillnad. Exempelvis är vi stolta sponsorer av Hotellnatten, ett lokalt initiativ i Trelleborg där utsatta barnfamiljer får möjlighet att få en fin jul tillsammans. Vi har också ett samarbete med SmartMatte, ett annat lokalt initiativ där vi uppmuntrar till lärande inom naturvetenskaperna, säger kommunikations- och hållbarhetschefen Melinda Frigyesi Almström.
Läs mer om sponsring och samhällsengagemang härÖppnas i nytt fönster. Där kan du också göra en ansökan för sponsring. Ansökan är öppen till och med sista januari 2024.