Detta är ett lavinmeddelande

Här hamnar informationen om vad som har hänt, när det ska åtgärdas och ett fint förlåt från oss. HEJ MARKUS!

Hoppa till huvudinnehåll

Everfuel hoppar av, men EU:s förordning om alternativa bränslen bereder väg för etablering av en vätgastankstation i Trelleborg ändå

Danska vätgasproducenten Everfuel meddelade nyligen att de inte hinner bygga vätgastankstationen inom ramen för Nordic Hydrogen Corridor-projektet. Everfuels interna strategiomsvängning påverkar dock inte Trelleborgs Energis och kommunens ambitioner för vätgassatsningen, säger företrädare för bolaget och kommunen. Ambitionen att tunga fordon ska kunna tanka i Trelleborg på väg till eller från kontinenten kvarstår hos Trelleborgs Energi och kommunen. Såväl EU:s nya förordning för alternativa bränslen som andra aktörers intresse för etablering i kommunen visar att tankstationen är långt ifrån uträknad.

– Det är ett hack på vägen framåt i våra planer. Det är inte önskvärt, men heller inget vi inte kan hantera. Everfuel väljer att satsa på den tyska marknaden i ett läge där den är mognare än vår nordiska, men det kommer inte få oss att slå av på takten, säger Magnus Sahlin, VD för Trelleborgs Energi.

Danska producenten Everfuel meddelade tidigare i höstas att de antagit en ny strategi för att satsa på den tyska marknaden och på produktion av vätgas, snarare än publika tankstationer. Detta fick som konsekvens att bolaget pausat eller stängt ner sin tankstationsverksamhet i Danmark, Norge och Sverige. I veckan som gick kom nyheten att de inte heller önskar gå vidare med sin satsning i Trelleborg, inom ramen för det EU-finansierade Nordic Hydrogen Corridor (NHC).

NHC-projektet syftar till att identifiera hinder och möjligheter för en vätgasinfrastruktur för transport och att bidra till utrullningen av vätgasinfrastruktur för att förbinda de nordiska huvudstäderna med varandra. Projektet avslutas i december i år, men Vätgas Sverige räknar med ett fortsatt liv för korridorsinitiativet Nordic Hydrogen Corridor under många ytterligare år för utrullningen av vätgasinfrastruktur i landet och våra grannländer.

– Vi kommer att fortsätta i enlighet med våra ambitioner för att skapa förutsättningar för vätgastransporter i Norden. Den nya förordningen om alternativa bränslen (AFIR) är tvingande och där behöver Sverige bygga minst 33 stationer till 2030 – redan idag har vi mer än det dubbla antalet stationer planerade. Det innebär att vi kommer att se en vidare ambitiös utveckling på området, inte minst behöver vi i Sverige komma ikapp flera länder i Europa, säger Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige, vilka projektleder NHC-projektet.

Trelleborgs Energi har dessutom kontaktats av, och har dialog med, ett antal aktörer verksamma inom vätgasinfrastruktur som visat intresse för etablering av vätgastankstation i Trelleborg. Detta stärker bolagets och kommunens fortsatta ambition framåt.

– Det finns en anledning till att vi inte backar från planerna med en tankstation för vätgas i Trelleborg, och det är att vi ser oss här i Trelleborg som en naturlig del av den omställning till fossilfria transporter som hela Europa håller på att göra. Inte minst med tanke på att vi utvecklat ett nav kring transport och logistik och Skandinaviens största ro-ro hamn, säger Ann Kajson Carlqvist, kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg.