Flera av dina ärenden till oss kan du uträtta själv via vår hemsida och här hittar du även svaren på många frågor – dygnet runt och året om. Du som redan är kund hittar mycket under Mina sidor. Saknar du något eller vill ha personlig hjälp är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.
Kundservice
Kundservice öppettider
Helgfria vardagar
Måndag-torsdag: 08.00-16.00
Fredag: 08.00-15.00
Lunchstängt alla dagar 12.00-13.00
Jag ska flytta
Flyttdags? Då brukar det vara mycket att tänka på. För att lampan ska lysa och elementen vara varma i din nästa bostad, ska anmälan eller uppsägning av el och fjärrvärme ske senast 14 dagar innan in- eller utflyttning. Annars finns det risk att utflyttande kund får betala för el som den inflyttande kunden förbrukar. Kom ihåg att utflyttande kund är betalningsskyldig fram tills dess att abonnemanget är uppsagt.
Avbrott & felanmälan
Vi har en stor tillförlitlighet i våra leveranser och vi jobbar kontinuerligt med underhåll av våra nät. Ibland är olyckan ändå framme eller det kan hända att vi måste stänga av el eller värme en stund då kablar och ledningar behöver bytas och nätet byggas om eller ut. Ibland kan det också vara väder och vind som stör leveransen. Oavsett orsak gör vi alltid allt vi kan för att avbrottet ska bli så kort och smidigt som möjligt. Information kommer här så fort vi lokaliserat felet och vet hur många som drabbats.
Energirådgivning
Genom att du minskar din energianvändning men också funderar på hur du kan öka andelen förnybar energi, kan du både minska dina kostnader såväl som lämna ett mindre klimatavtryck. Ta hjälp av en energirådgivare, för tips och förslag anpassat efter dina behov och möjligheter.
Innan du gräver!
Innan du börjar gräva finns där en del saker du behöver ha koll på för att undvika att gräva av en ledning och även för att förenkla planeringen av markarbeten. Om du gräver på en plats utan att först göra en förfrågan via Ledningskollen till eventuella ledningsägare kan det innebära en stor risk. Skulle du gräva av en ledning kan du bli betalningsskyldig. Genom att ha koll på nedanstående punkter, underlättas samarbetet mellan ägare av ledningar, kablar och annan infrastruktur samt för dig som vill veta var dessa finns inför ett grävarbete: Var ledningar/infrastruktur finns Var du kan gräva för att förhindra en avgrävd kabel Vad du behöver veta för att förenkla och samordna inför ett grävarbete Mer om vad du behöver tänka på innan du gräver, kan du läsa om på ledningskollen.se.
Om oss
Trelleborgs Energis målsättning är att leverera hållbara, innovativa och lokala energilösningar för att göra våra kunder till miljöhjältar, våra ägare stolta och Trelleborg till en drivande kraft i klimatomställningen. Vår verksamhet består av distribution av fossilfri fjärrvärme, försäljning av förnybar och fossilfri el, utveckling av laddinfrastruktur och vätgaslösningar, försäljning av solceller, samt utveckling av en trygg och säker elnätsverksamhet (i dotterbolaget Trelleborgs Elnät). För en hållbar utveckling Vi arbetar målmedvetet med och tar ansvar för att driva på klimatomställningen: genom energieffektivisering, mer förnybar kraft lokalt och vätgassatsningar genom hela värdekedjan. Vi kommer att fortsätta det arbetet och växla upp det ytterligare. Det är en hjärtefråga för oss att tänka och agera hållbart i allt — från våra miljövänliga produkter och tjänster, val av lösningar och ansvarsfulla inköp till hur vi arbetar gentemot våra leverantörer. Vi ser att vi har ett stort ansvar i att hjälpa våra kunder på deras egen hållbarhetsresa. Därför har vi utvecklat tjänster och erbjudanden som medger mätning och styrning – och därmed bättre egen kontroll över energiförbrukningen. Vi vill också vara tydliga och informativa experter, tillgängliga för våra kunder och alla medborgare i Trelleborg, för att öka kunskapen kring energimarknaden. Blickar vi inåt, har vi alltid satt medarbetarna i centrum; genom öppenhet, respekt och ansvarsfullt beteende gör vi Trelleborgs Energi till ett bolag vi alla trivs på. Med ett eNPS på över 60 vid senaste mätningen i 2023 har i fått ett kvitto på att vår företagskultur är en styrka. Vår vision är ett energibolag i absolut framkant där vi alla tillsammans får bidra till klimatsmart samhällsnytta. Vill du vara med på den resan eller undrar över något – hör av dig till oss med dina tankar! Vi finns för dig, dygnet runt Vi finns nära, är tillgängliga och arbetar varje dag för att göra vardagen enklare och livet mer hållbart för våra nästan 18 000 kunder. Vi arbetar för ditt och miljöns bästa när det gäller att värma hus och hem, leverera el och ge dig tillgång till de modernaste energilösningarna. Vinsten går tillbaka till staden Trelleborgs Energis ägare är Trelleborgs kommun. Därför går vinsten som bolaget gör, tillbaka till trelleborgarna. Årligen återinvesteras miljoner, direkt eller indirekt, i infrastruktur, kultur och annan samhällsnytta för trelleborgarna. Läs vår senaste Årsredovisning här! Framtiden Vår ambition är att Trelleborg ska växa utan att energiförbrukningen ökar. Då räcker det inte med att hushålla med energi, vi måste samtidigt öka tillskottet av förnybar och fossilfri el, samt utveckla nya, effektiva energilösningar. Vi ska fortsätta verka för prisvärda energikostnader i Trelleborg men som energibolag ska vi bidra till att göra Trelleborg till en drivande kraft i klimatomställningen. Sponsring För en hållbar samhällsutveckling är det lokala föreningslivet centralt. Därför är det också en hjärtefråga för oss på Trelleborgs Energi. För att säkra ett hållbart perspektiv ska all vår sponsring tydligt kunna kopplas till några av FN:s globala hållbarhetmål. Vi sponsrar löpande föreningar och organisationer – primärt inom barn- och ungdomsverksamheter. Ett bidrag för framtida generationer helt enkelt.
Avtalsvillkor och rättigheter
Ibland kan åsikterna gå isär och saker kan gå fel. Om du som privatperson tycker att du har blivit felaktigt behandlad eller har klagomål, vill vi så klart veta det. Vänligen kontakta oss så försöker vi lösa problemet tillsammans.